Ethnographies of cuban santeria and ifá in latin american places
DOI:
https://doi.org/10.4067/s0718-47272023000100202Keywords:
transnational religious, Cuban santeria, Ethnographies in motion, Latin AmericaAbstract
The article presents ethnographic findings on the transnational blend of Cuban santeria and ifa in four Latin American contexts. We have been able to know the dynamics of an in-expansion religious tradition, by following biographies of migrated Cubans in the countries of Mexico, Peru, Bolivia and Chile, which motivated by political, economic and cultural factors, determined their forms of adaptation in every settling space. It analyses the legitimation and institutionalization processes mediated by the collective diffusion and in means of communication, the incorporation of indigenous and Afro-descendants, the rising of temple-homes and ritual families, the circulation of goods and the increasing agent networks which have been consolidated between Cubans and other foreigners in every anchor country.
Downloads
References
Argyriadis, K. (2001). Les parisiens et la santería: de l’attraction esthétique à l’implication religieuse. Psychopathologie africaine, 31(1), 17-44.
Argyriadis, K. (2005). Religión de indígenas, religión de científicos: construcción de la cubanidad y santería. Desacatos, 017, 85-106.
Argyriadis, K. y Capone, S. (2002). Cubanía et santería. Les enjeux politiques de la transnationalisation religieuse (La Havane-Miami). Civilisations, 51. http:// civilisations.revues.org/index668.html.
Argyriadis, K. y Juárez, N. (2007). Las redes transnacionales de la santería cubana: una construcción etnográfica a partir del caso La Habana-ciudad de México. En Francis Pisani, Natalia Saltalamacchia, Arlene Tickner y Nielan Barnes (Coords.), Redes transnacionales en la cuenca de los huracanes. Un aporte a los estudios interamericanos. México, Miguel Ángel Porrúa.
Argyriadis, K. y Juárez, N. (2008). Acerca de algunas estrategias de legitimación de los practicantes de la santería en el contexto mexicano, en Kali Argyriadis, Renée De la Torre, Cristina Gutiérrez y Alejandra Aguilar (Coords.), Raíces en movimiento. Prácticas religiosas tradicionales en contextos translocales. Guadalajara, El Colegio de Jalisco/IRD/CEMCA/CIESAS/ITESO.
Atkinson, R. (1998). The life story interview. London: Sage Publications.
Barnet, M. (1997). Biografía de un cimarrón. Buenos Aires: Centro Editor de América Latina.
Beliso, A. (2013). Religious cosmopolitanisms: Media, transnational Santería, and travel between the United States and Cuba. American Ethnologist, 40(4), 704-720.
Boellstorff, T. (2012). Rethinking digital anthropology. In: Digital anthropology, Heater, Horst and Miller, D. (Coords.), London and New York: Berg.
Bourdieu, P. (1971). Génèse et structure du champ religieux. Revue Française de Sociologie, 12(3), 295-334.
Cabrera, L. (1954). El monte. La Habana: Editorial SI-MAR.
Castro, L & Kerestetzi, K. (2021). Religions afro-cubaines et activités illicites en Colombie: des dieux complices des narcos? Terrain, 74, 60-83.
Castro, L. (2022). Trance-posesión en Colombia. Manifestaciones diaspóricas en las religiones de inspiración afro. Bogotá: Lasirén Editora.
Csordas T. (2009). Transnational transcendence: Essays on religion and globalization. Berkeley: University of California Press.
Camacho, M. (2021). María Lionza: el culto a Yara, la reina de los ojos verdes. Revista Estudios Culturales, 14(28), 24-34.
Capone S. & Salzbrunn M. (2019). À l’écoute des transnationalisations religieuses. Civilisations, 67, 11-21.
Capone S. & Mary A. (2012). Les trans-logiques d’une globalisation religieuse à l’envers. In: Argyriadis K., Capone S., De la Torre R., Mary A. (eds.) Religions transnationales des Suds: Afrique, Europe, Amériques. Louvain: Academia/CIESAS/IRD.
Capone S. & Frigerio A. (2012). Ifá reconquiert le monde ou les défis d’une ‘nation yoruba imaginée’. In: Argyriadis K., Capone S., De la Torre R., Mary A. (eds.) Religions transnationales des suds: Afrique, Europe, Amériques. Louvain: Academia/CIESAS/IRD,
Capone, S. (2022). The Orisha religión in a transnational perspective. Social Compass, 69(2), 135-152. https://doi.org/10.1177/0037768622108351
Capone, S. Capone, S. (2014). Les babalawo en quête d’une Afrique ‘universelle’ ou le syncrétisme revisité. In: Chanson PH, et al. (eds) Mobilité religieuse: Retours croisés des Afriques aux Amériques. Paris: Karthala.
Capone, S. (2002). La diffusion des religions afro-americaines en Europe. Psychopathologie Africaine, 31(1), 3-16.
Capone, S. (2008). De la santería cubana al Orisha-voodoo norteamericano. El papel de la ancestralidad en la creación de una religión ‘neoafricana’. En: Argyriadis, K., de la Torre, R., Gutiérrez, C. y Aguilar, A. (Coord.), Raíces en movimiento. Prácticas religiosas tradicionales en contextos translocales. Guadalajara: El Colegio de Jalisco/IRD/CEMCA/CIESAS/ITESO.
Capone, S. (2010). Religions “en migration”: de l’étude des migrations internationales à l’approche transnationale. Autrepart, 56, 235–259. Coffey, A. (1999). The ethnographic self: fieldwork and the representation of identity. London: Thousand Oaks, Calif.: SAGE.
De la Torre, R. (2021). La religiosidad popular en América Latina: una bisagra para colocar lived religion en proyectos de descolonización. Revista Cultura y Religión, 15(1), 259-298.
Falzon, M. (2009). Multisited ethnography. Theory, praxis and locality in contemporary research, England-USA: Ashgate.
Frigerio A. & Oro A. P. (2005). Guerre sainte dans le Cône sud latino-américain: pentecôtistes versus umbandistes. Journal de la société des américanistes 91(2), 185–218.
Gallo, E. (2009). In the right place at the right time? Reflections on multi-sited ethnography in the age of migration. En Falzon, M. A. (Coord.), Multi-sited ethnography. Theory, praxis and locality in contemporary research. England-USA: Ashgate.
Garcés, R. (2019). La santa muerte en la ciudad de México: devoción, vida cotidiana y espacio público. Cultura y Religión, 13(2), 103-121.
Geertz, C. (1988). El antropólogo como autor. Barcelona: Paidos.
Goncalvez, V. (2008). O antropólogo e sua magia: Trabalho de campo e texto etnográfico nas pesquisas antropológicas sobre religioes afro-brasileiras. Sao Paulo: Editora da Universidade de Sao Paulo,
Gupta, A. & Ferguson J. (1996). Beyond “Culture”: Space, Identity and the Politics of Difference. In Akhil Gupta and James Ferguson (eds.), Culture, Power, Place. Explorations in Critical Anthropology. Durham and London: Duke University Press.
Guber, R. (2001). La etnografía. Método, campo y reflexividad. Bogotá: Norma.
Gutiérrez, J. (2011). Grupo de Discusión: ¿Prolongación, variación o ruptura con el focus group? Cinta Moebio, 41105-122.
Hermitte, E. (2002). La observación por medio de la participación. En: Visacovskt, S. y Guber, R. (comps.) Historia y estilos del trabajo de campo en Argentina. Buenos Aires: Antropofagia.
Hirai, S. (2012). ¡Sigue los símbolos del terruño! Etnografía multilocal y migración transnacional. En Ariza, M. y Velasco, L. (Coord.), Métodos cualitativos y su aplicación empírica: por los caminos de la investigación sobre migración internacional. México: UNAM, Instituto de Investigaciones Sociales. El Colegio de la Frontera Norte, A.C.
Juárez, N. (2007). Un pedacito de Dios en casa. Transnacionalización, relocalización y práctica de la santería en la ciudad de México. Tesis de Doctorado, El Colegio de Michoacán.
Juárez, N. (2014). Religiones afroamericanas en México: hallazgos de una empresa etnográfica en construcción. Revista Cultura y Religión, 18(1), 219-241.
Juárez, N. (2018). La estética de las religiones afrocubanas en la refracción de escenarios transatlánticos. Encartes Antropológicos, 1, 84-100.
Levitt, P. & Glick-Schiller, N. (2008). Conceptualizing simultaneity: a transnational social field perspective on society. In: Sanjeev, K. and Levitt, P., The transnational Studies Reader. New York: Routledge.
Mansilla, M., Piñones, C. y Leiva, S. (2018). El pentecostalismo como religión de migrantes. Los recursos lingüísticos y simbólicos de la concepción agronáutica para enfrentar la crisis y discriminaciones sociales. Sociedad y Religión, 28(50), 199-225.
Marcus, G. (2001) [1995]. Etnografía en/del sistema mundo. El surgimiento de la etnografía multilocal. Alteridades, 11(22), 111-127.
Olivas, O. (2022). La nueva era de las tradiciones. El proceso de corporización como eje articulador en las experiencias rituales del bienestar. Cultura y Religión, 11(1), 336-369.
Orsi, R. (2004). Between heaven and earth. The religious worlds people make and the scholars who study them. New Jersey: Princenton University Press.
Ortiz, F. (1940). Contrapunteo cubano del tabaco y el azúcar. La Habana: Editorial de Ciencias Sociales.
Rabelo, M. (2022). A religiao como práctica. Cultura y Religión, 11(1), 236-263.
Rossbach, L. (2007). De Cuba al Caribe y al mundo: la santería afrocubana como religión entre patrimonio nacional(ista) y transnacionalización. Revista Digital de Historia y Arqueología desde el Caribe, 4(007): 1-32.
Saldívar, J. (2015). Viviendo la religión desde la migración, transnacionalización de la santería cubana en Lima, Perú, La Paz, Bolivia y Santiago, Chile (1980-2013). Reflexiones, 94(2):133-144.
Saldívar, J. (2018). Con los ancestros en la espalda. Etnografías transnacionales de la santería e ifá cubana en La Paz, Bolivia y Santiago, Chile (1990-2015). Santiago: RIL Editores-Universidad de Los Lagos.
Sánchez, I. (2008). ¡Esto parece Cuba! Prácticas musicales y cubanía en la diáspora cubana de Barcelona. Tesis de Doctorado, Universidad de Barcelona.
Scorsolini, F., Vilela, H., Da Silva, R. (2020). Sentidos da mediunidade nos candomblés Ketu e Efon. Cultura y Religión, 14(2), 36-55.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Cultura y Religión
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License 4.0 (CC BY 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository, website or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.