Los jóvenes de la teología de la liberación: el caso de la Pastoral de la Juventud de Brasil
DOI:
https://doi.org/10.61303/07184727.v10i1.633Keywords:
Religión, juventud, catolicismo, teología de la liberación, Pastorales de la JuventudAbstract
El objeto de estudio de este artículo es el proceso de formación de la Pastoral de la Juventud de Brasil (PJB), esto es, su método pedagógico y sus opciones políticas. El análisis se desarrolla a partir de una contextualización histórica que busca identificar las transformaciones ocurridas en el método de la PJB en las décadas de 1980 y 1990. Se concluye que durante los años 1980, la PJB acentuaba la dimensión política en sus actividades de formación y participaba en los diversos movimientos sociales que se organizaban en torno de la propuesta de la redemocratización de Brasil. Sin embargo, en la década de 1990 se dio una reformulación del método que cambia la dirección de la formación hacia las dimensiones personales y teológicas y, además, con una práctica volcada hacia el interior de la Iglesia Católica.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Flávio Munhoz Sofiati
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License 4.0 (CC BY 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository, website or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.