Communities of meaning and spaces of sociability. An analysis of youth religious experiences in renewed parishes of Gran Buenos Aires
DOI:
https://doi.org/10.61303/07184727.v11i2.784Keywords:
Communities of meaning, sociability, religious experiences, youths.Abstract
The paper analyzes the meanings that youth catholics from Gran Buenos Aires assign to their communities of belonging. In this regard, two community formats, one social and one emotional, are investigated, based on the conceptions of the Catholic Church understood as People of God or as Body of Christ, which converge in different parochial experiences on community, spirituality and pastoral activities. Participation in spaces of sociability, oratorical practices -individual and collective- and youth formation in religious subjects guarantee the continuity of youth in communities and pastoral activities. This means youth practices and events of daily life from a focused on the teachings of Jesus Christ and generationally. For the methodological approach of the text fieldwork was carried out in three parishes of the Diócesis de Quilmes, based on participant observations, permanence in youth communities and in-depth interviews with members of the parishes.
Downloads
References
Algranti, J. (2008). “De la sanidad del cuerpo a la sanidad del alma: estudio sobre la lógica de construcción de las identidades colectivas en el neo-pentecostalismo argentino”. Religião & Sociedade, 28(2). pp. 179-209. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-85872008000200009
Algranti, J. (2009). “Empresas de salvación localmente globalizadas: aproximaciones al estudio de las mega-iglesias evangélicas”. Debates do NER, 10(16): 71-94.
Algranti, J. (2014). “Episodios religiosos: exploraciones sobre la inespecifidad del carisma”. Miríada, 6(10). pp. 61-88.
Ameigeiras, A. (1994). “Socialización y adoctrinamiento religioso: El caso de los jóvenes misioneros de la Iglesia de Jesucristo de Los Santos de los Últimos Días (Mormones)”. Sociedad y Religión, (12). pp. 49-67.
Berger, P. & Luckmann, T. (1997). Modernidad, pluralismo y crisis de sentido. La orientación del hombre moderno. Barcelona: Paidós.
Bialakowsky, A. (2010). “Comunidad y sentido en la teoría sociológica contemporánea: las propuestas de A. Giddens y J. Habermas”. Papeles del CEIC, 1(53). pp. 1-30.
Biblia Reina Valera. (1995). Buenos Aires: Editorial Sociedades Bíblicas Unidas.
Bourdieu, P. (1990). “La ‘juventud’ no es más que una palabra”. En Sociología y cultura (pp. 163-173). México: Grijalbo.
Bourdieu, P. (1998). La distinción: criterio y bases sociales del gusto. Madrid: Taurus.
Braslavsky, C. (1986). La juventud argentina: Informe de situación. Buenos Aires: Centro Editor de América Latina.
Bustamante Olguín, F. (2009). “Una experiencia carismática de base durante la dictadura militar: Comunidad ‘Dios con Nosotros’, 1973-1983”. Revista Cultura y religión, 3(2). pp. 258-281.
Cabrera, P. (2001). “Nuevas prácticas. Nuevas percepciones. La experiencia de la Renovación Carismática Católica”. Ilha, 3(1). pp. 121-137.
Cabrera, P. G. (2004). Ideario religioso y ritual en los grupos de oración de la Renovación Carismática Católica. pp. 51-64. Trabajos en Antropología Social y Arqueología. Buenos Aires: Fundación de Historia Natural Féliz de Azara.
Campos, B. (1994). El pentecostalismo en la fuerza del espíritu. Cyberjournal for pentecostal charismatic research. 30 de Julio de 2017. (http://www.pctii.org/cyberj/cyberj9/campos.html)
Chaves, M. (2006). “Investigaciones sobre juventudes en Argentina: estado de arte en Ciencias Sociales”. Papeles de Trabajo, 2(5). pp. 1-111.
Citro, S. (2005). “Ritual y espectáculo en la música indígena: El caso de los jóvenes toba del Chaco argentino”. Latin American Music Review, 26(2) pp. 318-346. DOI: https://doi.org/10.1353/lat.2006.0004
Cosso, P. (2014). “Sanaciones y experiencias carismáticas en el catolicismo contemporáneo. La corporización del Espíritu Santo en ‘la renovación’ carismática salteña”. Revista Cultura y Religión, 8(2). pp. 112-128.
De la Torre, R. (2003). “La diversidad católica vista desde los nuevos rostros de Dios”. Ciências Sociais e Religião, 5(5). pp. 11-36. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-2650.2252
Dominella, V. (2015). “Espacios de sociabilidad, redes sociales de la Renovación Católica y militancia contestaria en Bahía Blanca (Argentina) entre 1968 y 1975”. Cultura y Religión, 9(1) pp. 102-128. DOI: https://doi.org/10.61303/07184727.v9i1.593
Donatello, L. (2010). Catolicismo y montoneros. Religión, política y desencanto. Buenos Aires: Manantial.
Durkheim, E. (1993). Las formas elementales de la vida religiosa. Madrid: Alianza Editorial.
El Libro del pueblo de Dios: La Biblia (1980). Buenos Aires: Fundación Palabra de Vida.
Esposito, R. (2012) Communitas. Origen y destino de la comunidad. Buenos Aires: Amorrortu.
Evers, T. (1984). “El lado oscuro de los movimientos sociales”. Novos Estudios, 2(4).
Fora, M. E. (2002). “Adolescentes y catolicismo. Los grupos juveniles en la ciudad de La Plata. Aproximación al estudio de la identidad religiosa”. Gazeta de Antropología, (18). DOI: https://doi.org/10.30827/Digibug.7406
Frigerio, A. (1994). “Estudios recientes sobre el pentecostalismo en el Cono Sur: problemas y perspectivas”. El pentecostalismo en la Argentina (pp. 10-28). Alejandro Frigerio (Compilador). Buenos Aires: CEAL.
Giménez Béliveau, V. (2003). “La comunidad, la Iglesia, los peregrinos. Formas de sociabilidad en dos grupos católicos emocionales de la periferia de Buenos Aires”. Religião e Sociedade, 23(1). pp. 73-106.
Giménez Béliveau, V. (2005). “Sociabilidades de los laicos en el catolicismo en la Argentina. Un recorrido socio-histórico”. Prisma: Revista de Historia Intelectual, (9): 217-228.
Giménez Béliveau, V. (2007). “Carreras militantes. Comunidades católicas y formación de los sujetos en Argentina”. Revista Ciencias Sociales y Religión, 9(9). pp. 31-58. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-2650.2511
Giménez Béliveau, V. (2008). “Sociabilidades, liderazgos e identidad en los grupos católicos argentinos. Un acercamiento al fenómeno de los comunitarismos a través del caso de los Seminarios de Formación Teológica”. América Latina y el Caribe. Territorios religiosos y desafíos para el diálogo (pp. 141- 161). Aurelio Alonso (Compilador). Buenos Aires: CLACSO.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Revista Cultura & Religión
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License 4.0 (CC BY 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository, website or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.