Disruption and connection in the spiritual quest of a Neo-traditionalist congregation in Chile

Authors

  • Marcelo Berho Castillo Universidad Católica de Temuco
  • Carolina García Navarrete Universidad Católica de Temuco

DOI:

https://doi.org/10.4067/S0718-47272022000200147

Keywords:

disruption, connection, spiritual quest, Neo-traditionalism, rituals

Abstract

The article focuses on the ways in which the members of a neo-traditionalist initiative called Iglesia Nativa Americana del Fuego Sagrado de Itzachilatlan (Native American Church of the Sacred Fire of Itzachilatlan, hereinafter FSI) develop a life project they define as a “path to spirituality”. Based on the anthropological field work undertaken at the ceremonial center of the FSI in Chile, we interpreted the practices and narratives that “spiritual seekers”, men and women of the congregation, carry out to achieve personal fulfillment. The analysis centers on the “quest for vision”, a ritual instance we approached from the perspective of rites of passage (Van Gennep, 2013) and ritual symbolism (Turner, 2013). The results suggest that this process is marked by two concurrent mechanisms that, inspired on Van Gennep, we called disruption and connection. Both mechanisms intervene more or less radically in everyday order, leading people to experience and unfurl a transformation in themselves and the world they inhabit.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcelo Berho Castillo, Universidad Católica de Temuco

Antropólogo, Licenciado en Antropología de la Universidad Católica de Temuco, Chile, Doctor en Ciencias Sociales del Instituto de Desarrollo Económico y Social (IDES) – Universidad Nacional de General Sarmiento, Buenos Aires. Actualmente es profesor asociado del Departamento de Antropología, Facultad de Ciencias Sociales y Humanidades, UC Temuco, Chile. Dirección Montt 56, Temuco, [email protected], (56) 452 205 307. Orcid 0000-0002-6062-817X

Carolina García Navarrete, Universidad Católica de Temuco

Magíster en Manejo de Recursos Naturales, Universidad de La Frontera, Temuco, Chile. Antropóloga, licenciada en Antropología, Universidad Católica de Temuco. Investigadora independiente.

References

Alce Negro & Brown, J. E. (2002). La pipa sagrado. Los siete ritos secretos de los indios sioux. Madrid. Miraguano.

Arias, A. (2012). Significados y apropiaciones mexicas de la Danza del Sol. Estudio de caso de Axixik Temazkalpul-li. Revista Cuicuilco, 19 (55), 195-217. Visitado el 15 de marzo del 2019. (http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-16592012000300011)

Berho, M. & García, C. (2019). Salud y bienestar en una iniciativa neo-tradicionalista en Chile. CUHSO 29 (1): 249-275.

Benedict, R. (1971). El hombre y la cultura. Buenos Aires. Sudamericana.

Caicedo-Fernández, A. (2015). La alteridad radical que cura. Neochamanismos yajeceros en Colombia. Bogotá. Ediciones Uniandes.

Calabrese, J. (2001). The supreme court versus peyote: consciousness alteration, cultural psychiatry and the dilemma of contemporary subcultures. Anthropology of Consciousness, 12 (2), 4-19. Visitado el 10 de mayo del 2020. (https://anthrosource.onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1525/ac.2001.12.2.4).

Carrete, J. & King, R. (2005). Selling spirituality. The silent takeover of religion. London. Routledge.

Centro de Estudios Públicos. (2018). Encuesta Centro de Estudios Públicos CEP 82, octubre-noviembre. Tema especial: Religión. Consultado en 22 de enero del 2022 de http://www.cepchile.cl

De la Peña, F. (2001). Milenarismo, nativismo y neotradicionalismo en el México actual. Ciencias Sociales y Religión 3 (3): 95-113.

De la Torre, R. (2013). “Religiosidades indo y afroamericanas y circuitos de espiritualidad new age”. En Variaciones y apropiaciones latinoamericanas del New Age (pp. 27-46). Renée De la Torre, Cristina Zúñiga y Nahayeilli Huet (Organizadoras). México. Casa Chata, CIESAS, ColJal.

Descola, P. (2012). Más allá de naturaleza y cultura. Buenos Aires. Amorrortu.

Descola, P. (2001). “Construyendo naturalezas. Ecología simbólica y práctica social”. En Naturaleza y sociedad. Perspectivas antropológicas (pp. 101-123). Philippe Descola y Gísli Pálsson (Compiladores). México. Siglo XXI.

Duch, Ll. (2012). La religión en el siglo XXI. Madrid. Siruela.

Eliade, M. (2000). El mito del eterno retorno. Madrid. Alianza Editorial.

Escohotado, A. (1995). Aprendiendo de las drogas. Madrid. Anagrama.

Foucault, M. (2014). La hermenéutica del sujeto. México. Fondo de Cultura Económica.

Frigerio, A. (2016). La ¿“nueva”? Espiritualidad: ontología, epistemología y sociología de un concepto controvertido. Ciencias Sociales y Religión 18 (24): 209-231.

Galinier, J. & Molinié, A. (2013). Los neo-indios. Una religión del tercer milenio. Quito. Abya Yala.

Geertz, C. (2009). La interpretación de las culturas. Barcelona. Gedisa.

Heelas, P. (2008). Spiritualities of life: new age romanticism and consumptive capitalism. The Oxford Handbook of the Sociology of Religion, edited by Peter B. Clarke. London. Wiley-Blackwell.

Heelas, P. & Woodhead, L. (2005). The spiritual revolution: why religion is giving way to spirituality. Oxford. Blackwell.

Houtman, D. & Aupers, S. (2007). The spiritual turn and the decline of tradition: the spread of post-Christian spirituality in 14 Western countries, 1981-2000. Journal for the Scientific Study of Religion 46 (3): 305-320.

Jameson, F. (1991). El posmodernismo o la lógica cultural del capitalismo tardío. Barcelona. Paidós.

Kristeva, J. (1995). Las nuevas enfermedades del alma. Madrid. Cátedra.

Lienhardt, G. (1966). Antropología social. México. Fondo de Cultura Económica.

Lyotard, F. (1995). La condición posmoderna. Madrid. Cátedra.

Sarrazin, J.P. (2012). New age en Colombia y la búsqueda de la espiritualidad indígena. Revista Colombiana de Antropología 48 (2): 139-162.

Scuro, J. (2016). Neochamanismo en América Latina. Una cartografía desde el Uruguay (Disertación doctoral). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social, Porto Alegre.

Semán, P. & Viotti, N. (2015). “El paraíso está dentro de nosotros”. La espiritualidad de la Nueva Era, ayer y hoy. Nueva Sociedad 260: 81-94.

Shultes, R.E. & Hofmann, A. (1998). Plantas de los dioses. Orígenes del uso de los alucinógenos. México. Fondo de Cultura Económica.

Streib, H. & Hood, R. (2016). “Understanding spirituality: conceptual considerations”. En Semantics and psychology of “spirituality”: a cross-cultural analysis (pp. 3-17). Heinz Streib & Ralph Hood (Orgs.) New York. Springer.

Turner, V. (2013). La selva de los símbolos. México. Siglo XXI.

Turner, V. (1988). El proceso ritual. Estructura y antiestructura. Madrid. Taurus.

Van Gennep, A. (2013). Los ritos de paso. Madrid. Alianza Editorial.

Weber, M. (2007). La ciencia como profesión. Madrid. Espasa Calpe.

Weber, M. (1983). Ensayos sobre sociología de la religión. Madrid. Taurus.

Woodhead, L. (2010). “Real religion, fuzzy spirituality?: Taking sides in the sociology of religion. En Religions of modernity: relocating the sacred to the self and the digital (pp. 31-48). Steve Aupers & Dick Houtman (Orgs.). Leiden. Brill.

Published

2022-12-31

How to Cite

Berho Castillo, M., & García Navarrete, C. (2022). Disruption and connection in the spiritual quest of a Neo-traditionalist congregation in Chile. Cultura Y Religión, 16(2), 147–170. https://doi.org/10.4067/S0718-47272022000200147

Issue

Section

Artículos de investigación