Approaches to models of migratory insertion in their religious dimension in the case of Chile

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4067/S0718-47272022000100003

Keywords:

Religion, migration, transnationalism, multiculturalism, assimilation

Abstract

The aim of this article is to discuss the models of migratory insertion -transnationalism, multiculturalism and assimilation- in their religious dimension in the case of Chile. The text is based on the literature regarding this issue, presenting ethnographic evidence of countries in the Southern Cone, i.e. Chile and Argentina, in order to depict how the three models cited in the Chilean case are expressed and with references to the case of Argentina. The authors highlight the expressions of religious trans-nationalism as a common religious practice of immigrants, whether in Chile and Argentina, where religious celebrations of the country of origin are reproduced and adapted in the country of destination. Similarly, and in terms of multiculturalism, the coexistence of culturally different communities and the attempts of integration of these are also identified. Finally, the assimilation model is not viewed in the cases analysed as a loss of the cultural features of the country of origin, but as a reinforcement of community identity through religious practices and expressions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Felipe Orellana Gallardo, Universidad Alberto Hurtado

Doctor y magíster en Sociología, Pontificia Universidad Católica de Chile. Master of Arts in Religion in Contemporary Society, King’s College London. Licenciado en Sociología, Universidad Alberto Hurtado. Investigador posdoctoral del Instituto de Teología y Estudios Religiosos (ITER), Universidad Alberto Hurtado.

References

Aguirre, T. (2017). Migración y religión. La conformación de una comunidad haitiana católica en Santiago de Chile. En N. Rojas y J. Koechlin (eds.), Migración haitiana hacia el Sur andino (pp. 187-209). Lima: Universidad Antonio Ruiz de Montoya.

Ameigeiras, A. (2020). Religión, migración y desigualdad en la periferia urbana del Gran Buenos Aires. En V. Giménez (ed.), La religión ante los problemas sociales. Espiritualidad, poder y sociabilidad en América Latina (pp. 259-282). Buenos Aires: CLACSO.

Baeza, B. (2012). El caso de los migrantes chilenos evangélicos y la expansión del pentecostalismo en Comodoro Rivadavia (Argentina). Cultura y Religión, 6(1), 1-17.

Barelli, A. (2011). Religiosidad popular. El caso de la Virgen de Urkupiña en San Carlos de Bariloche. Cultura y Religión, 5(1), 64-79.

Barkan, E. (2016). Race, religion and nationality in American society: Model of ethnicity. From contact to assimilation. En P. Kivisto (ed.), Incorporating Diversity. Rethinking Assimilation in a Multicultural Age. (pp. 189-206). Londres y Nueva York: Routledge.

Brazal, A. y Guzman, E. (2015). Intercultural Church. Bridge of Solidarity in the Migration Context. EE.UU.: Borderless Press.

Caba, S. y Rojas, M. (2014). Patrimonio migrante. Construcción social inclusiva e identitaria de la comunidad peruana en Santiago de Chile. Estudios Avanzados, 22, 86-115.

Cárdenas, R. (1 de octubre de 2018). Inmigrantes suben 67% en dos años y venezolanos se convierten en la comunidad más numerosa. La Tercera, sección Pulso. Recuperado de https://www.latercera.com/pulso/noticia/inmigrantes-suben-67-dos-anos-venezolanos-se-convierten-la-comunidad-mas-numerosa/336741/

Chávez, V. (2015). El Señor de los Milagros. Rito y festividad religiosa entre migrantes peruanos. Santiago de Chile. En F. Márquez, W. Imilan y C. Stefoni (eds.), Rutas migrantes en Chile: Habitar, festejar y trabajar (pp. 163-177). Santiago: Ediciones Universidad Alberto Hurtado.

Chesnut, A. (2003). Competitive Spirits. Latin America’s New Religious Economy. Nueva York: Oxford University Press.

Cubides, J. D. y Bortolotto, I. (2013). Fe y catolicismo popular de los migrantes latinoamericanos en Santiago de Chile. Apuntes para la comprensión de la fe itinerante desde la perspectiva del INCAMI en la parroquia personal para los migrantes latinoamericanos de Santiago. En V. Correa, I. Bortolotto y A. Musset (eds.), Geografías de la espera. Migrar, habitar y trabajar en la ciudad de Santiago, Chile. 1990-2012. Santiago: Uqbar Editores.

D’Epinay, C. L. (1969). Haven to the Masses: A Study of the Pentecostal Movement in Chile. Londres: Lutterworth Press.

De la Torre, R. (2012). La religiosidad popular como «entre-medio» entre la religión institucional y la espiritualidad individualizada. Civitas, 12(3), 506-521.

Ebaugh, H. R. y Chafetz, J. S. (2000a). Religion and the New Immigrants: Continuities and Adaptations in Immigrant Congregations. California: AltaMira Press.

Ebaugh, H. R. y Chafetz, J. S. (2000b). Structural adaptations in immigrant congregations. Sociology of Religion, 61(2), 135-153.

Ebaugh, H. R. y Chafetz, J. S. (eds.). (2002). Religion Across Borders. Transnational Immigrant Networks. California: AltaMira Press.

Foner, N. y Alba, R. (2008). Immigrant religion in the US and Western Europe: Bridge or Barrier to inclusion? International Migration Review, 42(2), 360-392.

Gill, A. (1998). Rendering unto Caesar: The Catholic Church and the State in Latin America. Chicago: The University of Chicago Press.

Gill, A. (1999). Government Regulation, Social Anomie, and Protestant Growth in Latin America. A Cross-National Analysis. Rationality and Society, 11(3), 287-316.

Gordon, M. (1964). Assimilation in American Life. The Role of Race, Religion, and National Origins. Nueva York: Oxford University Press.

Hagiopan, F. (2009). Introduction. The New Landscape. En F. Hagiopan (ed.), Religious Pluralism, Democracy, and the Catholic Church in Latin America. (pp. 1-65). Indiana: Notre Dame University Press.

Hernández, G. (2010). Relatos de vida y religiosidad popular. Origen y sentidos de la fiesta de la Virgen de Urkupiña en Bahía Blanca. Cultura y Religión, 4(2), 147-165.

Hernández, G. (2011). Conversiones religiosas e historia oral. Pentecostales y mormones en contextos migratorios, en Bahía Blanca y área de influencia. Cultura y Religión, 5(1), 135-155.

Hervieu-Léger, D. (2003). Individualism, the validation of faith, and the social nature of religion in modernity. En R. K. Fenn (ed.), The Blackwell Companion to Sociology of Religion (pp. 161-174). Malden y Oxford: Blackwell.

Hoover, B. (2014). The Shared Parish: Latinos, Anglos, and the Future of US Catholicism. Nueva York y Londres: New York University Press.

Hurtado, P. (2015). Migrantes peruanos y religiosidad popular: Itinerario de acogida, adaptación e integración del culto al Señor de los Milagros en la comuna de Quilicura (Santiago, Chile). Revista Cuaderno de Trabajo Social, 7(1), 125-150.

Jensen, F. (2014). "Donde fueras, haz lo que vieras". Integración de migrantes en el Chile contemporáneo. En W. Imilan, A. Garcés y D. Margarit (eds.), Poblaciones en movimiento. Etnificación de la ciudad, redes e integración (pp. 167-202). Santiago: Ediciones Universidad Alberto Hurtado.

Kivisto, P. (2007). Rethinking the relationship between ethnicity and religion. En J. Beckford y N. J. Demerath III (eds.), The Sage Handbook of the Sociology of Religion (pp. 490-510). Londres: Sage.

Kivisto, P. (ed.) (2016). Incorporating Diversity: Rethinking Assimilation in a Multicultural Age. Nueva York: Routledge.

Levitt, P. (1998a). Local-level global religion: The case of U.S. Dominican migration. Journal for the Scientific Study of Religion, 37(1), 74-89.

Levitt, P. (1998b). Social remittances: Migration driven local-level forms of cultural diffusion. International Migration Review, 32(4), 0926-0948.

Mallimaci, A. (2016). Prácticas religiosas en contextos de migración. Algunas articulaciones entre transnacionalidad, localidad e identidades. Papeles del Ceic, 1(154), 1-25.

Mansilla, M., Leiva, S. y Piñones, C. (2020). Pentecostalismo de frontera y pentecostalismo de centro. Procesos de fronterización simbólica en el pentecostalismo altiplánico chileno-boliviano 1973-2007. Estudios Atacameños, 64, 297-318. DOI: 10.22199/issn.0718-1043-2020-0015

Mansilla, M., Muñoz, W. y Piñones, C. (2016). El postpentecostalismo. La concepción de los migrantes peruanos y bolivianos evangélicos (quechuas y aymaras) sobre el pentecostalismo chileno. Diálogo Andino [En línea], (51), 81-91.

Mansilla, M., Piñones, C. y S. Leiva (2018). El pentecostalismo como religión de migrantes. Los recursos lingüísticos y simbólicos de la concepción agronáutica para enfrentar las crisis y las discriminaciones sociales. Sociedad y Religión, 28(50), 199-225.

Mansilla, M., Piñones, C. y Liberona, N. (2018). De la identidad a la pluridentidad. Reelaboraciones identitarias entre pentecostales migrantes peruanos y bolivianos indígenas en Arica e Iquique. Si Somos Americanos, 18(2), 10-33.

Mansilla, M., Tapia, M. y Piñones, C. (2020). From Pentecoscentrism to Transpentecostalism Pentecostalism and Peruvian and Bolivian migration to the Tarapacá Region of Chile. Pneuma, 42(2), 233-254. DOI: 10.1163/15700747-bja10020

Martin, D. (1993). Tongues of Fire. The Explosion of Protestantism in Latin America. Oxford y Cambridge: Blackwell.

Martin, B. (1998). From pre- to post modernity in Latin America: The case of Pentecostalism. En P. Heelas (ed.), Religion, Modernity and Postmodernity (pp. 102-146). Oxford y Malden: Blackwell.

Martín, E. (2009). From popular religion to practices of secularization: Approaches for a conceptual discussion. Social Compass, 56(2), 273-285.

Morandé, P. (1987). Cultura y modernización en América Latina. Madrid: Ediciones Encuentro.

Morello, G. (2007). Charles Taylor’s "imaginary" and "best account" in Latin America. Philosophy & Social Criticism, 33(5), 617-639.

Morello, G. (2018). Latin America’s Contemporary Religious Imaginary. Social Imaginaries, 4(2), 87-106.

Morello, G. (2019). Why study religion from a Latin American sociological perspective? Religions, 10(6), 1-13.

Morello, G., Romero, C., Rabbia, H. y Da Costa, N. (2017). An enchanted modernity: Making sense of Latin America’s religious landscape. Critical Research on Religion, 5(3), 308-326.

Navarrete, B. (2017). Percepciones sobre migración en Chile: Lecciones para una política migratoria. Migraciones Internacionales, 9(1), 179-209.

Odgers, O., Rivera, L. y Hernández, A. (2015). Believe, migrate, circulate: A methodological proposal for analyzing migratory experience and religious change from localities of origin. Migraciones Internacionales, 8(2), 73-101.

Parker, C. (1996). Otra lógica en América Latina. Religión popular y modernización capitalista. Santiago. Fondo de Cultura Económica.

Parker, C. (2009a). ¿América Latina ya no es católica? Pluralismo cultural y religioso creciente. América Latina Hoy, 41, 35-56.

Parker, C. (2009b). Education and increasing religious pluralism in Latin America: The case of Chile. En F. Hagiopan (ed.), Religious Pluralism, Democracy, and the Catholic Church in Latin America (pp. 131-183). Indiana: University of Notre Dame Press.

Parker, C. (2016). Religious pluralism and new political identities in Latin America. Latin American Perspectives, 43(3), 15-30.

Portes, A. y Rumbaut, R. (2014). Immigrant America: A Portrait. California: University of California Press.

Ramírez, J. (2008). El campo religioso latinoamericano y caribeño. Efectos de la globalización neoliberal. En A. Alonso (ed.), América Latina y el Caribe. Territorios religiosos y desafíos para el diálogo (pp. 83-108). Buenos Aires: CLACSO.

Rojas, N. y Koechlin, J. (eds.) (2017). Migración haitiana hacia el Sur andino. Lima: Universidad Antonio Ruiz de Montoya.

Saldívar, J. (2019). Religión vivida, migración y transnacionalismo. El caso del Nazareno de Caguach en Punta Arenas, Chile, y Río Gallegos, Argentina. Migraciones Internacionales, 10(36), 1-23.

Saunders, J., Snyder, S. y Fiddian-Qasmiyeh, E. (2016). Introduction: Articulating intersections at the global crossroads of religion and migration. En J. Saunders, E. Fiddian-Qasmiyeh y S. Snyder (eds.), Intersections of Religion and Migration. Issues at the Global Crossroads (pp. 1-46). Nueva York: Palgrave Macmillan.

Somma, N., Bargsted, M. y Valenzuela, E. (2017). Mapping religious change in Latin America. Latin American Politics and Society, 59(1), 119-142.

Stefoni, C. (2013). Los cibercafé como lugares de prácticas transnacionales: El caso de la maternidad a distancia. Polis, 12(35), 211-227.

Stefoni, C. (2014). Perspectiva transnacional en los estudios migratorios. Revisión del concepto y nuevos alcances para la investigación. En W. Imilan, A. Garcés y D. Margarit (eds.), Poblaciones en movimiento. Etnificación de la ciudad, redes e integración (pp. 41-65). Santiago: Ediciones Universidad Alberto Hurtado.

Taylor, C. (1994). La ética de la autenticidad. Barcelona: Paidós.

Taylor, C. (2009). El multiculturalismo y la política del reconocimiento. México: Fondo de Cultura Económica.

Taylor, C. (2014). La era secular. Tomo I. Barcelona: Gedisa.

Torres, L. (2019). La integración de los migrantes en Chile. Asimilación y retórica multiculturalista. Migraciones Internacionales, 10(36), 1-22.

Vega, A. (2011). Expresiones musicales, religión e identidad entre migrantes del área andina en la ciudad de Buenos Aires. Mitológicas, 26, 43-57.

Warner, R. S. (1997). Religion, boundaries, and bridges. Sociology of Religion, 58(3), 217-238.

Warner, R. S. (1998). Immigration and religious communities in the United States. En R. S. Warner y J. Wittner (eds.), Gatherings in Diaspora. Religious Communities and the New Immigrants (pp. 3-27). Filadelfia: Temple University Press.

Yáñez, C. (29 de mayo de 2017). Chile es el país latinoamericano donde más ha aumentado la inmigración. La Tercera. Recuperado de https://www.latercera.com/noticia/chile-pais-latinoamericano-donde-mas-ha-aumentado-la-inmigracion/

Published

2022-06-30

How to Cite

Orellana Gallardo, F. (2022). Approaches to models of migratory insertion in their religious dimension in the case of Chile. Cultura Y Religión, 16(1), 33–64. https://doi.org/10.4067/S0718-47272022000100003

Issue

Section

Artículos de investigación

Most read articles by the same author(s)