Religious desacralization and irony on Twitter: The hypermediatization of the Virgen of Guadalupe phenomenon

Authors

DOI:

https://doi.org/10.61303/07184727.v18i.1105

Keywords:

desacralization, parody, @PreguntasParaLaVirgencita, Twitter, hashtag

Abstract

This article presents a socio discursive, rhetorical and enunciative analysis of the hashtag @PreguntasParaLaVirgencita, which became a “trending topic” on December 12, 2012. The hashtag invited people to pose questions to Mexico’s Virgin of Guadalupe, giving rise to a collective and playful space for questioning directly this important figure on the Internet. This anonymous and critical space targeted one of the most important religious symbols in Mexico, who is difficult to openly interrogate in Mexican society. Irony energized this corner of Twitter, shaping the various parodic and satirical forms of each tweet. The study of this hashtag allows us access to an unprecedented public process for desacralizing this religious figure. The analysis points to how postmodern parody allows us to distance ourselves from past depictions and representations, to question them, make them ironic and historicize them.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Margarita Zires Roldán, Universidad Autónoma Metropolitana Xochimilco, México

Doctora en Filosofía, Universidad de Frankfurt, Alemania. Profesora investigadora de la Universidad Autónoma Metropolitana-Unidad Xochimilco, México.

References

Benveniste, E. (1977). Problemas de lingüística general I. Siglo XXI.

Charaudeau, P. y Maingueneau, D. (2005). Diccionario del Análisis del Discurso. Amorrortu.

Durkheim E. (1982). Las Formas Elementales de la vida religiosa. Alianza Editorial.

De la Torre Villar, E. y Navarro de Anda, R. (1982). Testimonios Históricos Guadalupanos. Fondo de Cultura Económica.

Hutcheon, L. (1993). La política de la parodia posmoderna. Criterios, Edición dedicada a Bajtin, 187-203.

La Corneta. [@lacornetafm]. (12 de diciembre de 2013). Top 10 #PreguntasParaLaVirgencita No.1: "ola k ase, con el Espíritu Santo o k ase?" [Tweet]. https://twitter.com/lacornetafm/status/411237212672385024

Lafaye, J. (1977). Quetzalcóatl y Guadalupe. La Formación de la Conciencia Nacional en México. Fondo de Cultura Económica.

Mosqueira, M. (2022). Discriminación por motivos religiosos, una agenda de investigación necesaria. Revista Cultura y Religión, 16(2). i-v. https://revistaculturayreligion.cl/index.php/revistaculturayreligion/article/view/1106 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-47272022000200001

Navarrete, S. [@StephBarbie]. (13 de diciembre de 2012). #PreguntasParaLaVirgencita ¿Por qué lo aplastas? [Tweet]. https://twitter.com/StephBarbie/status/279124553211469824

Rodríguez, P. [@luisgarcia_rdz]. (12 de diciembre de 2013). #PreguntasParaLaVirgencita [Tweet]. https://twitter.com/luisgarcia_rdz/status/278989061472002049

Romero, G. (2021). Orden, Familia y Educación Sexual. Análisis de la trama de sentidos en torno al movimiento #ConMisHijosNoTeMetas en Argentina. Revista Cultura y Religión, 15(1), 75-107. https://revistaculturayreligion.cl/index.php/revistaculturayreligion/article/view/876 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-47272021000100075

ShitSoyAle. [@alee_cruuz]. (12 de diciembre de 2012). Quisiera utilizar este Hashtag -> #PreguntasParaLaVirgencita (Pero siento que sería una falta de respeto [Tweet]. https://twitter.com/alee_cruuz/status/278985961315119105

Sibeling. [@sibeling_01]. (12 de diciembre de 2013) #PreguntasParaLaVirgencita Por qué hay presid... digo, gente tan tonteja? @EVIDEGARAY @jrsestaca @lacorneta40 [Tweet]. https://twitter.com/sibeling_01/status/411232285707362304

Silva, C. N. da, y Nalesso, A. P. P. (2023). Manifestações religiosas durante a pandemia: o conservadorismo religioso no Brasil. Revista Cultura y Religión, 17, 1-20. https://revistaculturayreligion.cl/index.php/revistaculturayreligion/article/view/1101 DOI: https://doi.org/10.4067/s0718-47272023000100207

Vargas Lugo, E. (1987). Notas sobre iconología guadalupana. En Imágenes Guadalupanas. Cuatro Siglos. Fundación Cultural Televisa y Centro Cultural Contemporáneo, pp. 49-56.

Von Wobeser, G. (2015). "Antecedentes iconográficos de la imagen de la Virgen de Guadalupe”, Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas, 37(107), 1-58. DOI: https://doi.org/10.22201/iie.18703062e.2015.107.2558

Zires, M. (1992). Nuevas estrategias político-religiosas. -Cuando Heidi, Walt Disney y Marilyn Monroe hablan por la Virgen. Versión, Universidad Autónoma Metropolitana - Xochimilco, 2, 57-94.

Zires, M. (1994). Los mitos de la Virgen de Guadalupe, su proceso de construcción y reinterpretación en el México pasado y contemporáneo. Méxican Studies/ Estudios Mexicanos, Universidad de California, Vol. 10, 2, 281-313. DOI: https://doi.org/10.2307/1051899

Zires, M., y Pernasetti, C. (2015). El exvoto pictográfico guadalupano en el México contemporáneo. Una visión comunicativa y discursiva. Revista Cultura y Religión, 8(1), 168-190.

Zires, M. (2019). Desafíos en el estudio de las imágenes religiosas. Un recorrido a través de la iconografía guadalupana. En Bárcenas, Karina y Delgado, Cecilia y Suárez, Hugo (2019). Estudiar el fenómeno religioso hoy: caminos metodológicos. Instituto de Investigaciones Sociales, Universidad Nacional Autónoma de México, 191-227.

Published

2024-01-31

How to Cite

Zires Roldán, M. (2024). Religious desacralization and irony on Twitter: The hypermediatization of the Virgen of Guadalupe phenomenon. Cultura Y Religión, 18, 1–35. https://doi.org/10.61303/07184727.v18i.1105

Issue

Section

Artículos de investigación