Religious desacralization and irony on Twitter: The hypermediatization of the Virgen of Guadalupe phenomenon
DOI:
https://doi.org/10.61303/07184727.v18i.1105Keywords:
desacralization, parody, @PreguntasParaLaVirgencita, Twitter, hashtagAbstract
This article presents a socio discursive, rhetorical and enunciative analysis of the hashtag @PreguntasParaLaVirgencita, which became a “trending topic” on December 12, 2012. The hashtag invited people to pose questions to Mexico’s Virgin of Guadalupe, giving rise to a collective and playful space for questioning directly this important figure on the Internet. This anonymous and critical space targeted one of the most important religious symbols in Mexico, who is difficult to openly interrogate in Mexican society. Irony energized this corner of Twitter, shaping the various parodic and satirical forms of each tweet. The study of this hashtag allows us access to an unprecedented public process for desacralizing this religious figure. The analysis points to how postmodern parody allows us to distance ourselves from past depictions and representations, to question them, make them ironic and historicize them.
Downloads
References
Benveniste, E. (1977). Problemas de lingüística general I. Siglo XXI.
Charaudeau, P. y Maingueneau, D. (2005). Diccionario del Análisis del Discurso. Amorrortu.
Durkheim E. (1982). Las Formas Elementales de la vida religiosa. Alianza Editorial.
De la Torre Villar, E. y Navarro de Anda, R. (1982). Testimonios Históricos Guadalupanos. Fondo de Cultura Económica.
Hutcheon, L. (1993). La política de la parodia posmoderna. Criterios, Edición dedicada a Bajtin, 187-203.
La Corneta. [@lacornetafm]. (12 de diciembre de 2013). Top 10 #PreguntasParaLaVirgencita No.1: "ola k ase, con el Espíritu Santo o k ase?" [Tweet]. https://twitter.com/lacornetafm/status/411237212672385024
Lafaye, J. (1977). Quetzalcóatl y Guadalupe. La Formación de la Conciencia Nacional en México. Fondo de Cultura Económica.
Mosqueira, M. (2022). Discriminación por motivos religiosos, una agenda de investigación necesaria. Revista Cultura y Religión, 16(2). i-v. https://revistaculturayreligion.cl/index.php/revistaculturayreligion/article/view/1106 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-47272022000200001
Navarrete, S. [@StephBarbie]. (13 de diciembre de 2012). #PreguntasParaLaVirgencita ¿Por qué lo aplastas? [Tweet]. https://twitter.com/StephBarbie/status/279124553211469824
Rodríguez, P. [@luisgarcia_rdz]. (12 de diciembre de 2013). #PreguntasParaLaVirgencita [Tweet]. https://twitter.com/luisgarcia_rdz/status/278989061472002049
Romero, G. (2021). Orden, Familia y Educación Sexual. Análisis de la trama de sentidos en torno al movimiento #ConMisHijosNoTeMetas en Argentina. Revista Cultura y Religión, 15(1), 75-107. https://revistaculturayreligion.cl/index.php/revistaculturayreligion/article/view/876 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-47272021000100075
ShitSoyAle. [@alee_cruuz]. (12 de diciembre de 2012). Quisiera utilizar este Hashtag -> #PreguntasParaLaVirgencita (Pero siento que sería una falta de respeto [Tweet]. https://twitter.com/alee_cruuz/status/278985961315119105
Sibeling. [@sibeling_01]. (12 de diciembre de 2013) #PreguntasParaLaVirgencita Por qué hay presid... digo, gente tan tonteja? @EVIDEGARAY @jrsestaca @lacorneta40 [Tweet]. https://twitter.com/sibeling_01/status/411232285707362304
Silva, C. N. da, y Nalesso, A. P. P. (2023). Manifestações religiosas durante a pandemia: o conservadorismo religioso no Brasil. Revista Cultura y Religión, 17, 1-20. https://revistaculturayreligion.cl/index.php/revistaculturayreligion/article/view/1101 DOI: https://doi.org/10.4067/s0718-47272023000100207
Vargas Lugo, E. (1987). Notas sobre iconología guadalupana. En Imágenes Guadalupanas. Cuatro Siglos. Fundación Cultural Televisa y Centro Cultural Contemporáneo, pp. 49-56.
Von Wobeser, G. (2015). "Antecedentes iconográficos de la imagen de la Virgen de Guadalupe”, Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas, 37(107), 1-58. DOI: https://doi.org/10.22201/iie.18703062e.2015.107.2558
Zires, M. (1992). Nuevas estrategias político-religiosas. -Cuando Heidi, Walt Disney y Marilyn Monroe hablan por la Virgen. Versión, Universidad Autónoma Metropolitana - Xochimilco, 2, 57-94.
Zires, M. (1994). Los mitos de la Virgen de Guadalupe, su proceso de construcción y reinterpretación en el México pasado y contemporáneo. Méxican Studies/ Estudios Mexicanos, Universidad de California, Vol. 10, 2, 281-313. DOI: https://doi.org/10.2307/1051899
Zires, M., y Pernasetti, C. (2015). El exvoto pictográfico guadalupano en el México contemporáneo. Una visión comunicativa y discursiva. Revista Cultura y Religión, 8(1), 168-190.
Zires, M. (2019). Desafíos en el estudio de las imágenes religiosas. Un recorrido a través de la iconografía guadalupana. En Bárcenas, Karina y Delgado, Cecilia y Suárez, Hugo (2019). Estudiar el fenómeno religioso hoy: caminos metodológicos. Instituto de Investigaciones Sociales, Universidad Nacional Autónoma de México, 191-227.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Margarita Zires Roldán
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License 4.0 (CC BY 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository, website or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.